fmeca continue verbeteren

5 november 2024

Waarom FMECA geen éénmalige exercitie is

Veel organisaties voeren een FMECA (Failure Mode, Effects, and Criticality Analysis) uit met als doel hun preventieve onderhoudsstrategie in één keer vast te stellen. De verwachting is dat ze daarmee een onderhoudsplan hebben dat, eenmaal geïmplementeerd, lange tijd onveranderd kan blijven. In de praktijk blijkt echter dat deze aanpak tekortschiet. Organisaties realiseren zich vaak niet waarom FMECA geen eenmalige exercitie zou moeten zijn, maar juist een doorlopend proces dat voortdurend aandacht verdient.

FMECA is een methode om potentiële faaloorzaken en bijbehorende risico’s te identificeren en kritische risico’s te mitigeren door middel van preventief onderhoud. Maar het opstellen van een initiële onderhoudsstrategie op basis van een FMECA betekent niet dat het werk hier ophoudt. De aannames over faalgedrag, bedrijfsomstandigheden, beschikbaarheid en kosten van reserveonderdelen en technologieën zijn namelijk allesbehalve statisch. Juist doordat deze factoren kunnen veranderen, is het essentieel dat FMECA wordt gezien als een proces van doorlopende verbetering. Hieronder bespreken we waarom FMECA als een dynamisch proces moet worden benaderd en hoe organisaties dit effectief kunnen implementeren.

Hieronder lichten we vijf belangrijke redenen toe waarom FMECA een continu verbeterproces zou moeten zijn.

1
Veranderende operationele omstandigheden

Productiedoelen kunnen variëren; zo kan een bedrijf in het ene jaar op 80% draaien en enkele jaren later op 100%, wat de maximale toegestane stilstand en belasting van machines beïnvloedt. Ook kan nieuwe wet- en regelgeving de risicoprioriteiten verschuiven. Door FMECA regelmatig te herzien, blijft het onderhoud effectief afgestemd op de actuele productie- en wettelijke eisen.

2
Onverwachte storingen en afwijkende gevolgen

Storingen kunnen optreden die niet zijn meegenomen in de oorspronkelijke FMECA, met onverwachte downtime en kosten tot gevolg. Daarnaast kunnen de werkelijke gevolgen van storingen anders uitpakken dan destijds verwacht. Door FMECA continu te updaten, worden nieuwe storingen en hun impact beter ingeschat, wat leidt tot nauwkeuriger onderhoudsstrategieën.

3
Nieuwe inzichten in standtijden

De vastgestelde standtijden tijdens een FMECA zijn gebaseerd op de best mogelijke inschatting met de beschikbare informatie. Naarmate de fabriek langer operationeel is, kan nieuwe informatie ontstaan die leidt tot aangepaste inzichten in de optimale standtijden.

4
Veranderende levertijden en kosten van reserveonderdelen

Fluctuaties in levertijden en kosten van reserveonderdelen kunnen de onderhoudsstrategie beïnvloeden. De coronacrisis toonde aan hoe kwetsbaar de toeleveringsketen kan zijn; sommige onderdelen waren niet meer leverbaar, wat zelfs tot faillissementen leidde. Door FMECA up-to-date te houden met recente informatie, voorkom je onverwachte verrassingen en kunnen onderhoudsstrategieen tijdig worden bijgesteld.

5
Nieuwe technologie voor voorspellend onderhoud

Nieuwe en betaalbaardere technologieën en sensoren maken het mogelijk om faalgedrag te voorspellen dat voorheen niet te detecteren was. Waar eerder een sluitende businesscase voor het monitoren van bepaalde faaloorzaken ontbrak, kunnen toekomstige technologische ontwikkelingen dit veranderen en nieuwe mogelijkheden bieden voor kostenbesparend onderhoud.


Conclusie

Hoewel FMECA vaak wordt opgezet als een eenmalige analyse om een preventief onderhoudsplan vast te stellen, vraagt de realiteit om een flexibele en dynamische benadering. Bedrijfsdoelen, operationele omstandigheden, technologie en marktfactoren veranderen voortdurend, wat het risico op onvoorziene storingen en inefficiënties vergroot als FMECA niet op gezette tijden wordt bijgewerkt. Het doel is niet om bij elke kleine verandering de FMECA te updaten, maar om een goed doordacht continu verbeterproces te hebben dat inspeelt op wezenlijke ontwikkelingen en relevante factoren.

Gerelateerde artikelen